Stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie oferty edukacyjnej, ukierunkowanej na rozwój tzw. kompetencji kluczowych oraz wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. Projekty zostały opracowane przez Biuro Projektów i Programów PWSZ w Nysie.
Projekt „Edukacja bez porażek” kierowany jest do wybranych 32 uczniów klas maturalnych I LO Carolinum w Nysie. Jego celem jest wyrównywanie szans uczniów słabszych poprzez zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki, fizyki i chemii, biologii i języka angielskiego oraz dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologicznej. Ponadto projekt zakłada także wsparcie zdolnych uczniów poprzez rozwój ich zainteresowań i dodatkowe zajęcia ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych. - Zajęcia, o których mowa, będą uwzględniały język obcy, nauki przyrodniczo-matematyczne oraz obowiązkowe doradztwo zawodowe wraz z informowaniem uczniów o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki zawodowej, a także możliwościach dalszego kształcenia w kontekście uwarunkowań regionalnego rynku pracy – wyjaśnia dr inż. Danuta Seretna-Sałamaj kierownik Biura Projektów i Programów PWSZ w Nysie.
Warto podkreślić, że projekt powstał w odpowiedzi na duże zainteresowanie takimi formami wsparcia po wcześniejszych rozmowach z dyrekcją I LO „Carolinum” w Nysie.
Podobny charakter ma projekt pn. „Nauka nie musi być nudna!”, który Uczelnia realizuje w partnerstwie z Gminą Nysa. Różnica polega jednak na tym, że jego odbiorcami są wybrani uczniowie trzech szkół gimnazjalnych z gminy Nysa. Łącznie jest ich 48.
- W tym projekcie również chodzi o wyrównywanie szans uczniów słabszych w zakresie przedmiotów ścisłych oraz rozwój uczniów zdolnych. Zamierzamy to osiągnąć poprzez zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki, fizyki i chemii oraz dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologicznej. Natomiast zdolni uczniowie będą mogli uczestniczyć w dodatkowych zajęciach ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych w takich przedmiotach jak: matematyka, chemia, biologia, fizyka, język angielski, j. niemiecki, przedsiębiorczość, które stanowią istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki, opartej na wiedzy – tłumaczy dr inż. Danuta Seretna-Sałamaj.
Ten projekt również powstał po wcześniejszych rozmowach z dyrekcją nyskich Gimnazjów, jako alternatywa zarówno dla uczniów słabych jak i zdolnych.
Dodajmy, że dodatkowe zajęcia pozalekcyjne prowadzone będą w profesjonalnie wyposażonych laboratoriach PWSZ w Nysie oraz z wykorzystaniem sprzętu ICT zakupionego ze środków EFS. Zajęcia wzbogacone zostaną przekazem dźwiękowym, wizualnym a przede wszystkim interaktywnym.
Działania realizowane w ramach projektów mają na celu zwiększenie motywacji oraz zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi, co w konsekwencji ma przełożyć się na podejmowanie dalszej nauki w szkołach i uczelniach o profilu ścisłym (technicznym).
– Dodatkowo ich realizacja pośrednio wpłynie na lokalny rozwój gospodarczy, gdyż zwiększenie zainteresowania i umiejętności przyczyni się do dalszego kształcenia uczniów na kierunkach technicznych, co z kolei może wzbogacić region o kolejnych specjalistów szkół technicznych – stwierdza dr inż. Danuta Seretna-Sałamaj.
Obydwa projekty realizowane będą w okresie od 01.09.2014 do 31.05.2015.