Przebudowa jeziora i koryta rzeki Nysy Kłodzkiej budzi wśród mieszkańców wiele emocji. Do tej pory wiadomo było, że inwestycja jest w przygotowaniu. Dziś wiemy już dokładnie, co ma ulec zmianom.
- W ramach inwestycji są planowane 3 etapy. Do 2015 roku mają być zrealizowane 2 zadania – mówi Bartłomiej Pietruszewski z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Pierwszym z nich jest remont budowli zrzutowej na zbiorniku retencyjnym. Będą wymieniane betony i spusty denne. Zostanie wzmocniony korpus zapory, co ma zdecydowany wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców. Drugim walorem inwestycji jest, zdaniem Pietruszewskiego, jej wizualny aspekt. Po remoncie i renowacji zapora będzie zdecydowanie lepiej wyglądać.
- Zostanie też przebudowany most na zrzucie – zapowiada pracownik RZGW z Wrocławia. Miejsce, w którym do tej pory mieszkańcy objeżdżali miasto, zwane fachowo korpusem, będzie zamknięte dla ruchu. - To jest niedopuszczalne. Mamy jedyny taki zbiornik, gdzie samochody przejeżdżają przez korpus zrzutu – komentuje Pietruszewski. W zamian za to zostanie w pobliżu wybudowana inna droga, która będzie pełniła podobne funkcje. Trwają uzgodnienia w tej sprawie.
Ulga dla rzeki
W samej czaszy zbiornika odbudowany lub wybudowany od początku zostanie wał ochronny. Do likwidacji przewidziano most i nasyp kolejowy. Kluczowym elementem inwestycji jest jednak budowa kanału ulgi. Będzie on przebiegał po prawej stronie Nysy. Kanał przypominać będzie ten ze Ściborza. Jego głównym celem jest rozładowanie przepływu wody przez miasto. - Przy katastrofalnych przepływach woda się rozejdzie – zapowiada Pietruszewski. W czasie powodzi z 1997 roku, Otmuchów ucierpiał znacznie mniej niż Nysa właśnie dzięki kanałowi ulgi w Ściborzu. Drugie zadanie, które wchodzi w skład etapu inwestycyjnego, to przebudowa rzeki Nysy Kłodzkiej od jeziora aż do Kubic. Remontowane będą ubezpieczenia, nastąpi także poszerzenie koryta rzeki. Kolejnym celem jest przebudowa mostów, której szczegóły są jeszcze uzgadniane z burmistrz Barską i starostwem powiatowym. Łączny odcinek prac to 10 km. To jedna z najważniejszych inwestycji w całym regionie województwa opolskiego i dolnośląskiego. W tej chwili sporządzana jest dokumentacja, prawdopodobnie za rok poznamy wykonawcę.